2008.08.07 Sponsorzy igrzysk w Pekinie... bojkotuja Igrzyska!

Połowa lata, rok parzysty powinniśmy mieć olimpiadę, ale nic na to nie wskazuje. Takie wnioski nasuwają mi się spacerując po centrum handlowym, nie widzę żadnych oznak zbliżającej się imprezy. A przecież sponsorami igrzysk są takie potęgi finansowe jak Coca-Cola, Adidas czy Visa.

adidas_m.jpg

Sponsoring wdarł się w nasze życie, każda masowa impreza, premiera filmowa, koncert, czy nawet prognoza pogody po serwisie informacyjnym jest emitowana dzięki sponsorowi, bez którego, jak się wydaje, by się nie odbyła. To zjawisko tak mocno zakorzeniło się w naszej świadomości, że nie zastanawiamy się nad tym kto daje pieniądze, a kto zgarnia korzyści. Wytwórnia filmowa podpisuje kontrakt z producentem chipsów na promocję nowego megahitu. Rośnie sprzedaż chipsów, bo kuszą z opakowania gwiazdy filmowe, a informacja o premierze filmu jest rozpowszechniana na kilometrach półek sieci handlowych. Ta symbioza wydaje się nie mieć wad. Żadna organizator nie zlekceważy takiego public relations.

Ale igrzysk w tym roku nie będzie. Olimpiada letnia w 2000 roku była w Sydney, w 2004 roku była w Atenach. Mamy rok 2008 powinniśmy mieć igrzyska, ale spacerując po centrum handlowym dochodzę do wniosku, że w tym roku igrzyska najwyraźniej odwołano, lub zbojkotowano, nie znajduję żadnego śladu.

Coca-Cola

Coca-Cola (tradycyjny sponsor igrzysk olimpijskich) kiedyś urządził olimpiadę "na swoim parkingu" w Atlancie (1996). Półki z napojami pełne, ale nie dostrzegam kół olimpijskich. Wygraj bilety na Coke Live Music Festival z muzycznymi telefonami Samsunga. Nie to nie są jakieś niedobitki po poprzedniej kampanii. Wysyłaj kody do końca sierpnia. Niedobitki też są po Euro 2008 wraz z piłkami Adidasa. Samsung i Adidas? Przecież to także oficjalni sponsorzy igrzysk olimpijskich. Na stronie coke.pl, która mruga do mnie zachęcająco słowami: "Witaj po radosnej stronie życie", ani śladu igrzysk.

Adidas

Witryna Adidasa wita mnie klipem Big Dream. W kampanii koncernu najwięksi piłkarze świata promują podwórkowe drużyny. Cóż to edycja polska, może Adidas.com? Nie… ta sama kampania. Dlaczego Adidas zbojkotował igrzyska nie wiem, może poruszyło go "sumienie" i odmówił finansowania chińskich igrzysk. Bo właśnie sobie przypomniałem. Igrzyska miały odbyć się w Pekinie.

Inne

Witryna Panasonica nie zająknęła się o igrzyskach, nawet w zakładce promocje dział marketingu nie obmyślił żadnego eventu dla kibiców sportowych. Promocja „Kid Wittness News” skierowana do dzieci, które zastąpią kiedyś dzisiejszych dziennikarzy o olimpiadzie nie wspomina. Samsung. Jest! Malutkie logo olimpijskie w prawym dolnym rogu prowadzi do witryny Beijing Olympic Games 2008, ale przecież Samsung był sponsorem trasy płomienia olimpijskiego. Nie znajduję żadnych fotek z tej podniosłej uroczystości. Pewnie się nie odbyła. Visa: Olimpiada Wyobraźni z Visa Międzynarodowy konkurs plastyczny dla dzieci organizowany przez PKOl, może jednak igrzyska się odbędą, nagrodami w konkursie miały być bilety do Pekinu. Przyglądam się bliżej tej niespodziance. No tak… konkurs zainaugurowano w grudniu ubiegłego roku, od tej pory Visa nie potwierdziła swojego uczestnictwa w igrzyskach, nie wydała ani jednej okolicznościowej kraty kredytowej z olimpijskim logo.

Nie chcę się znęcać nad pozostałymi sponsorami igrzysk olimpijskich w Pekinie, bo o czym mam pisać, o Krewetkowej Dynastii Min w McDonalds? O tym, że na witrynie Kodaka hasło igrzyska prowadzi do kilku linków z Turynu 2006, albo że na mapie serwisu Volkswagena słowo olimpiada nie występuje? Wspominałem na początku, że sponsoring to symbioza, igrzyska promują koncerny, koncerny promują igrzyska. Tegoroczne igrzyska sponsorzy zbojkotowali.

A może igrzyska przeniesiono na inną planetę?
- 2008.adidas.com
- panasonic.cn/olympic
- icoke.cn
- www.mcdonalds.com.cn
- samsung.com.cn/beijing2008 - odnalazł się płomień olimpijski