2008.08.14 Jak TVN24 "zgubiło" 17 proc. poparcia dla prezydenta

Pracownia Badań Społecznych DGA przygotowała sondaż dla "Gazety Wyborczej" o sytuacji w Gruzji i roli polskiego prezydenta. TVN24 czerpiąc z tych wyników przedstawił zupełnie inny obraz sondażu. Z wyjaśnienia jakie otrzymaliśmy z redakcji portalu wynika, że był to błąd dziennikarza.

tvn_m.jpg

W portalu TVN24.pl zaprezentowano wyniki badania telefonicznego PBS DGA dla Gazety, które przeprowadzono 13 sierpnia na reprezentatywnej próbie 500 osób. W artykule "Polacy krytykują prezydenta" czytamy: "Jednak wizytę Lecha Kaczyńskiego w Tbilisi Polacy ocenili dość krytycznie. Jako "niepotrzebne drażnienie Rosji" oceniło wyjazd 35 proc. badanych. Dla 27 proc. wizyta Lecha Kaczyńskiego w Tbilisi była ważnym, wsparciem dla Gruzji, a dla 20 proc. - próbą poprawienia wizerunku prezydenta." W ten sam sposób wyniki sondażu przedstawiono na graficznej prezentacji.

Czytając tak przedstawioną informację nie można wyciągnąć innego wniosku, że aktywność prezydenta krytycznie ocenia 55 proc. badanych, a pozytywnie zaledwie 27 proc. Gdzie pozostałe 18 proc. nie wiadomo.

44 a nie 27 procent poparcia dla prezydenta

Wystarczy sięgnąć do źródła, czyli do portalu Gazeta.pl, aby odnaleźć brakujące procenty. W artykule: "Gruzja i rola prezydenta - sondaż Gazety" prezentowane są pełne wyniki tego sondażu:

Wyjazd prezydenta do Gruzji to:
- niepotrzebne drażnienie Rosji - 35 proc.
- ważne wsparcie dla Gruzji - 27 proc.
- próba poprawienia wizerunku prezydenta - 20 proc.
- osobisty sukces prezydenta - 10 proc.
- sukces Polski - 7 proc.

44 procent poparcia dla prezydenta wygląda zupełnie inaczej niż 27 procent. Dyskusyjną kwestią pozostaje także rozbicie ocen pozytywnych na trzy pytania, a także fakt, że w sondażu pominięto odpowiedzi "trudno powiedzieć". Niemniej od opiniotwórczego medium jakim niewątpliwie jest TVN24 oczekuje się, by przedstawiało informacje takie jakie są, a zwłaszcza by ich nie zniekształcało.

***

tvn01_m.jpg

(Aktualizacje sporządzone przez redakcję serwisu Wiadomości24.pl)
Przed chwilą otrzymaliśmy wyjaśnienie z redakcji serwisu TVN24. - Niezamieszczenie dwóch danych w tym sondażu było błędem dziennikarza. Natychmiast po jego dostrzeżeniu został on poprawiony - powiedział serwisowi Wiadomości24.pl Mateusz Sosnowski, szef zespołu portalu TVN24.pl.

***
Stan obecny. Portal TVN24.pl poprawił newsa, pojawiło się następujące zdanie: "Wyjazd jako osobisty sukces prezydenta uznało 10 proc. badanych, a sukces Polski - 7 proc.".
Warto nadmienić, że internauci sygnalizowali ten błąd już o 7.16, a zatem kilkadziesiąt minut po publikacji tego materiału! Na potwierdzenie screen tego komentarza.